Facebook instagram youtube
Fundacja Pomocna Mama | W każdym z nas drzemie Pomocna Mama
homek kontakt@pomocnamama.pl +48533262002
Centrum Wspomagania i Terapii Rodziny - Nasza Placówka

Porady psychologa – jak radzić sobie ze stresem w trakcie epidemii

PSYCHOLOG RADZI

Jak radzić sobie ze stresem w trakcie epidemii koronawirusa?

Najpierw warto przypomnieć sobie czym jest stres, przytoczę zatem definicję Profesora Władysława Łosiaka, która traktuje stres z perspektywy psychologii ewolucyjnej następująco:

„Stres jest to zespół fizjologicznych procesów adaptacyjnych, które są uruchamiane w odpowiedzi na działanie wszelkich czynników niekorzystnych dla organizmu, stanowiąc jednocześnie biologiczne podłoże negatywnych emocji”

Natomiast radzenie sobie ze stresem to: „różnego rodzaju działania mające na celu opanowanie wymagań, ocenianych przez nas jako zagrażające”.

Każdy z nas w drodze dojrzewania, wychowania i socjalizacji rozwija dominujący styl radzenia sobie ze stresem.

•Styl skoncentrowany na emocjach – tendencja do koncentracji na sobie, własnych przeżyciach emocjonalnych, uspokajanie, pocieszanie się itp. 🧘‍♀️

•Styl skoncentrowany na zadaniu – główny nacisk położony jest na zadanie, lub planowanie rozwiązania problemu generującego stres 🤓

•Styl skoncentrowany na unikaniu – tendencja do wystrzegania się myślenia, przeżywania i doświadczania sytuacji stresowej 🙈🙉🙊

W przypadku epidemii, która stanowi zewnętrzne i realne zagrożenie, osoby które rozwinęły styl skoncentrowany na emocjach będą stosować różne metody relaksacji. Osoby z rozwiniętym stylem skoncentrowanym na zadaniu mogą robić ogromne zapasy i przestrzegać wszelkich możliwych zasad higieny. Osoby ze stylem skoncentrowanym na unikaniu mogą izolować się od informacji dotyczących wirusa, albo poszukiwać wsparcia społecznego.

Niezależnie od dominującego stylu radzenia sobie ze stresem epidemia może stanowić wydarzenie kryzysowe, które to spowoduje że dotychczasowe strategie radzenia sobie nie będą wystarczające. Warto wtedy poszerzyć ich zakres o inne metody, również te przynależące do innych stylów

Wśród strategii wynikających ze stylu skoncentrowanego na emocjach można spróbować:

🥴Ćwiczenia relaksacyjne – oddychanie po kwadracie (ze względu na epidemię , lepiej stosować ją w środowisku bezpiecznym, obrazek załączam na dole)

😆Śmiech – oglądanie śmiesznych filmów na Youtube

🎙Śpiew – karaoke w gronie rodzinnym

🎼Słuchanie muzyki – słuchanie takiej muzyki jaką lubimy, niekoniecznie klasycznej.

🤸‍♂️Wysiłek fizyczny – pompki i pajacyki na korytarzu w mieszkaniu

🍫🍵🍷Rozładowanie lub łagodzenie napięcia przy pomocy środków psychoaktywnych – picie naparu z melisy, jedzenie czekolady, picie alkoholu w niewielkich ilościach, w trudnych przypadkach tabletki uspokajające

💋Seks – tutaj czynnikiem relaksującym jest sam orgazm

Wśród strategii wynikających ze stylu skoncentrowanego na zadaniu można spróbować:

👷‍♀️Planowanie i planowe rozwiązywanie problemu – rozłożenie stresora na czynniki pierwsze i planowanie działań

👨‍⚕️Poszukiwanie informacji – czytanie informacji publikowanych przez Ministerstwo Zdrowia

🤗Odłożenie innych spraw na później – pozostawienie spraw które wymagają wychodzenia z domu.

😉Pogodzenie się z losem – mój wpływ na rozwinięcie się epidemii jest niewielki, ale nadal ważny, więc dostosuję się do proponowanych przez ministerstwo zaleceń.

Wśród strategii wynikających ze stylu skoncentrowanego na unikaniu można spróbować:

🚫Unikanie konfrontacji ze stresorem 🚫
– ograniczenie do minimum oglądania telewizji w celach informacyjnych
– nie opuszczanie domu
– unikanie rozmów o koronawirusie (plotek o znajomych którym znajomi powiedzieli o innych znajomych z wojska, którzy mówią że może być nieciekawie)

😴Spanie – częste drzemki mogą być przyjemne, ale warto uważać by nie sprowokowały trudności z zasypianiem

👨‍👩‍👧‍👦Uspokojenia się lub zapomnienie w towarzystwie – spędzanie czasu z bliskimi, bez opuszczania domu. Wspólne zabawy i oglądanie filmów.

🙏Zaangażowanie religijne lub duchowe – modlitwa, medytacja lub uczestnictwo we Mszy Świętej online lub przez telewizję

🙋‍♂️Psycholog Jan Gruszka🍐